تنظیم فشار تایر و اثرات آن بر رانندگی در جاده های مختلف

تنظیم فشار تایر و اثرات آن بر رانندگی در جاده های مختلف

وقتی در سواحل ماسه ای در حال رانندگی با کامیون خود یا توربو شارژر دیزلی هستید و افراد دیگری را در حال پرواز با ماشین خود می بینیم! چگونه است که فکر می کنیم آنها روی شن و ماسه شناور هستند؟ آنها دقیقاً همان مدل خودروی ما را استفاده می کنند، نه شرایط بهتری دارند بلکه حتی یکسان هم هستند. پاسخ ساده است، تنظیم فشار تایر لاستیک.

شاید شنیده باشید که اغلب افراد می گویند هر وقت از جاده آسفالت خارج شدید فشار باد لاستیک را کم کنید، اما شاید هرگز دلیل تنظیم فشار را ندانید. احتمال نپرسیدن این است که شاید چیزی در مورد شرایط رانندگی در آفرود و جاده های خاکی نمی دانیم. دیگر وقت این است که بدانیم و عمل کنیم. پاسخ یه راه حل ساده یک کلمه ای است، “ردپا”. این یک راه حلی است که از طبیعت گرفته شده است. شاید ردپای شتر در روی شن و ماسه دقت کرده باشید. هر چه پا بزرگتر باشد، ناحیه بزرگتری برای توزیع وزن در نظر گرفته می شود. این پاهای بزرگ و پهن به شتر کمک می کند تا روی شن و ماسه خود را نگه دارد تا اینکه در آن فرو رود.

تنظیم فشار تایر خودرو در جاده های خاکی

وقتی هوا را از لاستیک های خود خارج می کنید، اندازه رد پای خودرو را افزایش می یابد. بیشتر تایر شن را لمس می کند. وقتی این کار را انجام می دهید ممکن است فکر کنید که عرض لاستیک فقط با نگاه کردن بیشتر شده است، اما در واقع طول رد پا را افزایش داده اید. با این افزایش طول دیگر در شن و ماسه گیر نمی کنید و می توانید به مسیر خود ادامه دهید.

تنظیم فشار تایر خودرو در جاده های خاکی

تنظیم فشار تایر و کاهش هوای لاستیک فقط برای رانندگی در شن و ماسه یا جاده خاکی نیست بلکه باعث بهتر شدن سواری خودرو می شود. هر زمانی که خارج از جاده های آسفالت هستیم مخصوصاً در جاده های سنگلاخی و ناهموار بسیار کمک کننده است. زمانی که یک تایر کاملا پر باد است سطح اتکای کمتری دارند و وقتی که از روی یک تکه سنگ کوچک رد می شوید، انگار در حال گذر از یک تپه شیب دار هستید. مثال دیگر برای ایم موضوع رانندگی بر روی چوب با افزایش شیب است که مانند همان تپه، شیب 30 درجه می شود. اما وقتی فشار هوا را کم می کنیم، لاستیک از تکه سنگ بالا نمی رود بلکه آن را می بلعد. لاستیک با فشار کم تایر انگار در جاده صاف حرکت می کند و سنگ را می خورد و آن را از پشت بیرون می اندازد.

نتیجه گیری

باید به یاد داشته باشیم وقتی به جاده های آسفالت و سخت برمی گردیم، باید تنظیم فشار تایر را انجام دهیم. فشار کم تایر باعث شکستن و تاشدن لاستیک می شود و باعث داغ و گرم شدن بیشتر لاستیک می شود. هر چه فشار لاستیک ها کمتر باشد باید سرعت خودرو را کاهش دهیم.