بسیاری از مردم که امروزه در جاده رانندگی می کنند و اکثر آنها درباره ماشین اطلاعات پایه را دارند. کلمه «اکثر» بسیار کلمه مهمی می باشد. اکثر مردم میدانند که ماشین با فن خنک کننده یا فن رادیاتور خنک می شود. اما شاید برایتان جالب باشد که تعداد قابل شماری از مردم نمی دانند که یادگیری و دانستن نحوه عملکرد سیستم در جلوگیری از بسیاری مشکلات موثر است.
سیستم خنک کننده در اتومبیل در روز های گرم برای عملکرد خودرو بسیار مهم است. جایگاه فن خنک کننده در جلوی ماشین قرار دارد و با استفاده از ابزارآلات مخصوص خود هوا را میکشد تا خودرو را خنک کند. رادیاتور با پخش کردن مایع خنک کننده پمپ شده از موتور در سطحی وسیع در جلوی ماشین کار می کند که در آن گرما قابل پخش است.
اما در روز های گرم، خنک کننده ماشین خطر این را دارد که آسیب ببیند، در اینصورت از فن خنک کننده استفاده می شود. هنگامی که فن خنک کننده خراب شود، مقدار هوای در حال عبور از طریق رادیاتور، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و خودرو بیش از حد گرم می شود.
موتورهای احتراق داخلی با ایجاد انفجارهای کنترل شده در داخل سیلندرها عمل می کنند که پیستون را به سمت پایین حرکت می دهند. هر یک از این انفجارها گرمای زیادی در سیستم ایجاد می کنند و بیشتر آن از خودرو خارج می شود.
طرز خنک شدن ماشین توسط رادیاتور
فلز موجود در موتور گرما را جذب کرده و بسیار گرم می شود مگر اینکه دما به نحوی کنترل شود. مایع خنک کننده از طریق گذرگاه های کوچک به داخل موتور پمپ می شود تا گرما را جذب کرده و موتور را خنک کند. سپس این مایع خنک کننده به رادیاتور منتقل می شود و در آنجا سرد می شود و سپس دوباره به داخل موتور هدایت می شود.
این فرایند بسیار ساده است اما در صورت توقف می تواند ضرر های زیادی را به خودرو وارد نماید. هنگامی که مایع خنک کننده نمی تواند گرما را آزاد کند ، گرما تا حدی افزایش می یابد که موتور دیگر کار نمی کند. در برخی موارد گرما حتی می تواند باعث آتش سوزی هم شود یا به موتور داخلی آسیب غیر قابل جبران وارد کند. هرچه بیشتر در مورد ماشین خود بدانید ، می توانید در آینده خود را از یک دردسر بزرگ نجات دهید.