مایعات مختلف زیادی در اتومبیل وجود دارد که باعث می شود کارکرد روان و دقیقی داشته باشد. روغن موتور و آب رادیاتور رایج ترین آنها هستند، اما بررسی مایعات خودرو باید به درستی بررسی و نگهداری شوند تا از عملکرد مناسب و طول عمر خودرو اطمینان حاصل شود. بسیاری از مردم نمی دانند که گاز مایع در کمپرسور کولر وجود دارد. گرچه نیازی نیست آن را به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری منظم خودرو بررسی کنید.
دفترچه راهنمای خودرو می تواند کمک کند تا همه میله های چک برای بررسی مایعات در ماشین، تغییرات مایعات لازم برای گارانتی و سطوح مناسب مایعات موجود در خودرو را پیدا کنید. در صورت مشکل در مکان یابی یکی از میله های چک یا مخازن مایع در وسیله نقلیه خود، دفترچه راهنمای آن را در دسترس قرار دهید.
نحوه بررسی مایعات چگونه است؟
اولین قدم برای بررسی مایعات خودرو این است که ماشین خود را روی یک سطح صاف و هموار پارک کرده و ترمز دستی را تنظیم کنید. سپس، دستمال کاغذی یا دستمال پارچه ای تمیز داشته باشید البته استفاده از حوله های سفید راحت تر است زیرا رنگ مایعات را بهتر نشان می دهد. کاپوت را باز کنید و از پایه برای باز نگه داشتن آن استفاده کنید.
من فکر می کنم ابتدا مایع گیربکس خود را راحت تر بررسی کنید، زیرا خودرو باید گرم و روشن شود تا بتوان آن را به درستی بررسی کرد. بعد از گرم شدن ماشین آن را در حالی که ترمز دستی تنظیم است، اما در حال کار است در حالت پارک بگذارید. انگشت خود را به حلقه بگیرید و آن را کاملاً بیرون بکشید. آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید، دوباره در دهانه خود قرار دهید و آن را تا انتها فشار دهید تا متوقف شود. آن را کاملاً بردارید و به مایع روی میله را نگاه کنید.
اگر سیال در پارامترهای مناسب باشد، نشانگر های روی دیپستیک وجود خواهد داشت. این مایع را روی دستمال کاغذی تمیز و سفید یا دستمال پارچه ای خود پاک کنید که باید رنگ آن شفاف و مایل به قرمز باشد. اگر مایع بسیار خاکستری یا سیاه باشد، مدت زیادی است که تغییر نکرده است. شما باید یک مکانیک برنامه ریزی کنید تا ظرف را رها کرده و مایع انتقال را تغییر دهد.
بررسی مایعات خودرو: روغن موتور
مهمترین مایعی که باید بررسی کنید روغن موتور شماست. برای اندازه گیری مناسب روغن موتور، ماشین شما باید خنک باشد، بنابراین ماشین را خاموش کرده و بگذارید مدتی بدون حرکت باشد. ماشین به زمان نیاز دارد تا تمام روغن موجود در ماشین شما به داخل ظرف روغن جمع شود. یک میله روغن وجود خواهد داشت که باید انگشت خود را در حلقه میله قرار دهید و آن را تا انتها بکشید. از یک پارچه تمیز استفاده کنید و آن را تمیز کنید، سپس دوباره آن را در دهانه قرار دهید و آن را تا انتها فشار دهید تا متوقف شود.
دوباره آن را بیرون بیاورید، این بار با دقت به سطح روغن روی میله چک نگاه کنید. برچسب دارای علامت هایی است که محدوده قابل قبول سطح روغن را نشان می دهد که اگر سطح روی خط “کم” باشد، باید روغن بیشتری اضافه کنید. اگر روغن روی خط “کامل” یا در محدوده قابل قبول مناسب مشخص شده باشد، مقدار روغن قابل قبول است.
میله روغن را بردارید و آن را روی دستمال کاغذی تمیز و سفید یا دستمال ماشین خود بکشید. به رنگ روغن توجه زیادی داشته باشید. روغن موتور تمیز شفاف و طلایی است. روغن موتور کثیف قهوه ای تیره یا سیاه است. به غیر از رنگ روغن موتور، در دفترچه راهنمای خودرو باید مشخص شود که با تعویض روغن چند کیلومتر باید طی کنید که بهتر است به این توصیه توجه کنید و روغن را در مسافت پیموده شده مناسب تعویض کنید، نه زمانی که کثیف به نظر برسد.
بررسی مایعات خودرو: روغن ترمز و خنک کننده رادیاتور
مخزن روغن ترمز را با استفاده از دفترچه راهنمای خودرو پیدا کنید. سطح مایع موجود در مخزن را ببینید که آیا در محدوده نشانگر خود مخزن قرار دارد یا خیر. ماشین نباید روغن ترمز مصرف کند و بنابراین نباید کم باشد. اگر کم است، به این معنی است که نشتی در جایی در امتداد خط ترمز خود دارید. ماشین خود را توسط یک مکانیک مجاز بررسی کنید تا ببیند اشکال از چه چیزی است. سپس مخزن مایع روغن هیدرولیک فرمان خود را پیدا کنید. به سطح مایع نگاه کنید و ببینید آیا در خطوط نشان داده شده روی مخزن، مانند روغن ترمز قرار دارد یا خیر. با روغن هیدرولیک فرمان برقی ممکن است دو مجموعه خط نشانگر وجود داشته باشد که یکی برای زمان داغ بودن و دیگری برای سرد بودن. اطمینان حاصل کنید که وضعیت فعلی خودرو در شرایط خوبی است.
سیستم خنک کننده ماشین
یکی دیگر از بررسی مایعات خودرو، سیستم خنک کننده موتور است. بسیار مهم است قبل از بررسی خنک کننده، مطمئن شوید که موتور کاملاً خنک است. باز کردن مخزن مایع خنک کننده در هنگام گرم بودن موتور می تواند باعث پاشیدن مایع داغ شده و شما را بسوزاند. قطعاً نمی خواهید این اتفاق بیفتد. قبل از ادامه کار از خنک شدن موتور اطمینان حاصل کنید. مایع خنک کننده به احتمال زیاد در مخزن جلو، در کنار رادیاتور قرار دارد. مایع و خطوط نشانگر را بررسی کنید تا مطمئن شوید مایع خنک کننده کافی دارید. اگر نه، باید آن را خاموش کنید.
خودروها طوری طراحی شده اند که با ضد یخ به عنوان خنک کننده عمل می کنند، نه آب. ضد یخ مخلوطی است که نقطه انجماد و جوش کمتری نسبت به آب دارد، بنابراین می تواند شرایط آب و هوایی شدیدتر را تحمل کند. بسیاری از مردم به شما می گویند فقط مایع خنک کننده خود را با آب خالی کنید و بهتر است به توصیه های دفترچه راهنمای خودرو توجه کنید. بهتر است مایع مناسب را برای خودرو خریداری کنید. خنک نگه داشتن موتور بسیار ضروری است. برچسب ضد یخ خریداری شده را بخوانید، زیرا برخی از آنها باید نصف و نصف با آب مخلوط شوند، برخی دیگر مستقیماً وارد می شوند.
کلام آخر
با نگاه کردن به مخازن مربوطه می توان بقیه بررسی مایعات خودرو را انجام داد. بیشتر این مخازن مایعات پلاستیکی هستند و شما می توانید سطح سیال را از طریق خود پلاستیک مشاهده کنید. روی محفظه پلاستیکی خطوط نشانگر سیال، تقریباً مانند میله ها، وجود دارد که کم یا پر خوانده می شوند. اگر در دیدن خط مایع روی مخزن مشکل دارید، آن را کمی تکان دهید تا بتوانید آن را واضح تر ببینید.
در آخر، مایع شستشوی شیشه جلو خود را بررسی کنید. این بر عملکرد خودرو شما تاثیر نمی گذارد و هیچ سطحی برای آن وجود ندارد. اما وجود مایع در مخزن خوب است تا بتوانید شیشه جلو خود را هنگام رانندگی تمیز کنید. مایع شیشه شوی که برای تمیز کردن اشکالات و آلودگی جاده فرموله شده است، بسیار ارزان است و به طور قابل توجهی بهتر از آب عمل می کند. اگر زمستان در راه است، مطمئن شوید که از مایع شیشه شوی استفاده می کنید که نقطه انجماد آن کمتر از آب است و روی خود بطری مایع نشان داده می شود.