انتخاب وایر شمع، چگونه یک وایر شمع خوب و درست انتخاب کنیم

انتخاب وایر شمع، چگونه یک وایر شمع خوب و درست انتخاب کنیم

مجموعه‌ وایرهای سوپر هادی 8.5 میلی‌متری MSD از یک هسته مارپیچی مخصوص استفاده می‌کنند که فقط 50 اهم مقاومت در هر پا دارد اما مقاومت RFI برابر با یک سیم 1500 اهم ارائه می‌کند. این مزیت انتخاب وایر شمع هسته مارپیچی است. وایرهای شمع نمی‌توانند اسب بخار نیرو اضافه کنند (علیرغم ادعای برخی)، اما می‌توانند بر عملکرد خودروی شما تأثیر منفی بگذارند. مجموعه ای از وایرهای احتراق شمع با کیفیت خوب را برای رساندن برق به شمع های خود انتخاب کنید.

انتخاب وایر شمع خوب چیست؟

کار شماره یک هر وایر شمع این است که یک بار الکتریکی را از کویل به شمع انتقال دهد. چالش این است که حداکثر مقدار این شارژ را بدون ایجاد تداخل (EMI یا RFI) برای قطعات الکتریکی مجاور به دوشاخه ها وارد کنید. علاوه بر آن، وایرها اغلب باید با مقادیر بیشتری ولتاژ از اشتعال‌های مدرن و کویل‌های احتراق پس از فروش مقابله کنند. به علاوه، آنها باید در دماهای بالا و محیط شدید محفظه موتور زنده بمانند.

انتخاب وایر شمع خوب می تواند یک سفارش بلندمدت باشد، اما اینها شرایط لازم برای انتخاب یک مجموعه خوب هستند. برای درک کامل نیازهای وارد شده به وایرهای احتراق شمع، ابتدا باید چند اصطلاح کلیدی را درک کنید.

خرید وایر شمع، نکاتی در مورد نحوه خرید و انتخاب مناسب برای خودرو

مقاومت: درجه بندی شده بر حسب اهم بر فوت، مقاومت، تمایل وایر اشتعال برای مقاومت در برابر جریان الکتریکی است. وایرهایی با درجه اهم بر فوت بالاتر به جریان کمتری از منبع جرقه به شمع ها اجازه می دهند. این می تواند عملکرد موتور و مصرف سوخت را به طور منفی تحت تاثیر قرار دهد.

تداخل الکترومغناطیسی (EMI) یا تداخل فرکانس رادیویی (RFI): با جابجایی بارهای بیشتر اشتعال های الکترونیکی امروزی از طریق وایرها، میدان الکترومغناطیسی در اطراف سیم ایجاد می شود. این میدان می تواند با دستگاه های الکترونیکی حساس تداخل داشته باشد و نویز ایجاد کند که از طریق رادیو شنیده می شود و حتی بر حسگرها تأثیر می گذارد. این به عنوان EMI یا RFI شناخته می شود و می تواند ویران کند، به ویژه در ارتباطات رادیویی حساس.

برخی از وایرها برای ایجاد حداقل مقاومت ساخته شده اند. برخی دیگر برای مقاومت EMI طراحی شده اند. سازندگان وایر شمع از مواد و طرح های مختلف هسته برای ایجاد تعادل مناسب برای رسیدن به هدف مورد نظر خود استفاده می کنند.

انتخاب وایر شمع خوب چیست؟

ساختار وایر شمع چه اثری بر انتخاب دارد؟

وایرهای شمع علاوه بر هسته بسیار مهم، از چندین لایه مختلف تشکیل شده اند. این می تواند از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت باشد، اما یک وایر معمولی شامل موارد زیر است:

لایه بیرونی: معمولاً از سیلیکون ساخته می‌شود، هدف این لایه افزایش استحکام به وایر و محافظت از لایه‌های داخلی در برابر حرارت، سایش، مواد شیمیایی و سایر آسیب‌های داخل محفظه موتور است.

لایه بافته شده: معمولاً از یک فایبرگلاس بافته شده یا مواد مشابه تشکیل شده است، این لایه بافته برای افزودن استحکام و ایجاد مقداری مهار EMI طراحی شده است.

عایق: این عایق (معمولاً سیلیکون یا مواد مشابه) در زیر لایه بافته قرار دارد و وظیفه محافظت از هسته را در برابر گرما و به حداقل رساندن اتلاف انرژی با جلوگیری از نشت بار الکتریکی از لایه‌های بیرونی دارد. همچنین به جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی کمک می کند.

لایه رسانا: برخی از تولیدکنندگان یک لایه دیگر را در زیر عایق به عنوان محافظی در برابر اتلاف انرژی یا EMI/RFI اضافه می کنند.

انواع وایر بر اساس هسته مرکزی

در نهایت، هسته وجود دارد. هسته تا حد زیادی عملکرد وایر شمع را دیکته می کند. باز هم، برخی از هسته ها مقاومت پایینی دارند در حالی که برخی دیگر مقاومت EMI/RFI بهتری را ارائه می دهند. رایج ترین انواع هسته های وایر شمع به شرح زیر است:

هسته کربن: این هسته معمولی به سبک OEM است که در اکثر وسایل نقلیه مدرن استفاده می شود. مقاومت RFI عالی را ارائه می دهد، اما همچنین مقاومت بیشتری نسبت به سبک های دیگر ایجاد می کند. علاوه بر این، هسته کربن سریعتر از سایر مواد شکسته می شود، بنابراین نیاز به تعویض نسبتاً مکرر دارند.

هسته جامد: وایرهای شمع هسته جامد معمولاً از فولاد ضد زنگ یا مس استفاده می کنند که جریان الکتریکی را به خوبی هدایت می کند. به همین دلیل، وایرهای هسته جامد نسبت به سیم‌های دیگر مقاومت کمتری دارند تا حداکثر انرژی را به شاخه‌ها برسانند. متأسفانه، هسته جامد سرکوب EMI/RFI بسیار کمی دارد، بنابراین برای سیستم‌ های احتراق الکترونیکی یا وسایل نقلیه با تجهیزات ارتباطی حساس مناسب نیستند.

هسته مارپیچی: وایرهای شمع هسته مارپیچی دارای آلیاژی هستند که معمولاً از فولاد ضد زنگ، مس و قلع تشکیل شده است و هسته را برای مقاومت EMI/RFI و در عین حال مقاومت پایین می پوشانند. مانند همه چیز، تعادل ظریفی وجود دارد. سیم پیچ های بیشتر در اطراف هسته باعث کاهش نویز می شود اما مقاومت وایر را افزایش می دهد.

انتخاب وایر شمع مناسب برای وسیله نقلیه

انتخاب وایر شمع مناسب برای وسیله نقلیه

اگر از یک وسیله نقلیه معمولی استفاده می کنید، انتخاب وایر شمع های هسته کربنی به سبک OEM احتمالاً خوب هستند. مجدداً، وایرهای هسته کربنی معمولاً بیشتر از سایر سبک‌ها نیاز به تعویض دارند و وایرهای فرسوده می‌توانند باعث احتراق ناقص، کاهش شتاب و نشتی ولتاژ شوند. با این حال، مجموعه ای سالم از وایرهای هسته کربنی جریان کافی را برای وسایل نقلیه انبار بدون سر و صدا یا تداخل فراهم می کند.

خرابی شمع خودرو چه مسائلی می تواند به وجود بیاورد؟

اگر یک هات میل قدیمی یا ماشین مسابقه ای با کاربراتور و سیستم جرقه زنی قدیمی (مگنتو یا پوینت سبک) دارید، از مقاومت بسیار کم سیم های هسته جامد بهره مند خواهید شد. در این سناریو، نویز اضافه شده از این سبک سیم جرقه زنی عاملی نخواهد بود مگر اینکه جعبه احتراق MSD داشته باشید یا دوست داشته باشید زیاد به رادیو گوش دهید!

نتیجه گیری

برای کاربردهای با کارایی بالا که از اشتعال مدرن استفاده می‌کنند یا دارای ارتباطات الکترونیکی حساسی هستند که می‌توانند تحت تاثیر EMI قرار گیرند، وایرهای هسته مارپیچی راه حلی هستند. مقاومت کم آنها حداکثر ولتاژ را در شاخه ها تضمین می کند و آن را برای کاربردهایی با فشار سیلندر بالاتر و سوخت بیشتر ایده آل می کند. از سوی دیگر، وایرهای احتراق با هسته مارپیچی اغلب گران‌ترین در بین سه گزینه هستند، به‌ویژه زمانی که وایرهای با قطر بزرگ‌تر مانند 8.5 تا 10.4 میلی‌متر انتخاب کنید. اینها در کاربردهایی که از وسایل الکترونیکی زیادی مانند تزریق سوخت، ماژول‌های دو و سه مرحله‌ای یا جعبه‌های تاخیری استفاده می‌کنند، بسیار کاربردی هستند. به بیان ساده، این وایرهای بزرگ‌تر لایه‌ای ضخیم‌تر از عایق را ارائه می‌کنند تا احتمال EMI/RFI که ممکن است بر عملکرد تأثیر بگذارد را متوقف کند.

انتخاب وایر شمع معمولاً برای کار بر روی یک برنامه خاص هستند. این کار نصب را بسیار آسان می کند. با این حال، می‌توانید وایرهای شمع‌ های جهانی را نیز پیدا کنید که می‌توانند به شکل مناسب بریده شوند. همچنین انواع مختلفی از گزینه های رنگی و تنظیمات بوت پلاگین (مستقیم، 45 درجه، 90 درجه، و غیره) متناسب با نیازهای خاص شما وجود دارد.