تعمیر و نگهداری اجزای مهم خودرو: لاستیک های اتومبیل را چگونه حفظ کنیم؟

تعمیر و نگهداری اجزای مهم خودرو: لاستیک های اتومبیل را چگونه حفظ کنیم؟

تعمیر و نگهداری اجزای مهم خودرو برای همه اجزای اتومبیل مورد استفاده است. اگر می خواهید هر چیزی را در وسیله نقلیه حفظ و نگهداری کنید، اجزائی که باعث می شوند ماشین در حال چرخش و حرکت باشد، در بالای آن لیست باید قرار بگیرد. لاستیک ها اغلب نادیده گرفته می شوند. با لاستیک های صاف و بدون آج می توان رانندگی کرد. تعویض هر چهار تایر به صورت همزمان می تواند گران باشد. هنگامی که بنزین خودرو تمام می شود، هیچ کاری نمی توانید بکنید. باید به پمپ بنزین بروید و باک را پر کنید، در غیر این صورت اتومبیل حرکت نمی کند.

لاستیک های صاف و بدون آج می توانند حرکت خودرو را دچار اختلال کنند. خطرات همیشه هنگامی رخ می دهد که دیر شده باشد. با این وجود، پیگیری وضعیت لاستیک های خود و باد کردن آنها به درستی می تواند به معنای واقعی کلمه مرگ یا زندگی برای افراد داخل خودرو باشد. در اینجا چند نکته وجود دارد تا مطمئن شوید لاستیک های خودرو و مسافران در جاده ایمن هستند.

نکات مهم و اصلی تعمیر و نگهداری لاستیک خودرو

علت اصلی خرابی لاستیک (هنگامی که لاستیک ها صاف می شود یا از بین می رود) اصطکاک ناشی از حرکت در تماس با جاده است. این باعث می شود آج روی لاستیک ها فرسوده شود. وقتی سطح آج بیش از حد کم می شود، لاستیک فرسوده می شود و باید تعویض شود. لاستیک های صاف و بدون آج قدرت کمی در جاده می دهد. مخصوصاً وقتی جاده لغزنده یا یخ زده است.

این بدان معناست که تفاوت در حفظ کنترل وسیله نقلیه و عدم کنترل آن، بستگی به آج مناسب لاستیک ها دارد. یک ترفند برای بررسی آج لاستیک را در مقاله دیگری به طور کامل شرح داده ایم و زمان تعویض را نیز گفته ایم. تعمیر و نگهداری اجزای مهم خودرو باعث کارکرد بهتر ماشین و سالم ماندن قطعات آن است.

تنظیم فشار تایر و اثرات آن بر رانندگی در جاده های مختلف

نکات مهم و اصلی تعمیر و نگهداری لاستیک خودرو

باد کم برای لاستیک ها و مصرف سوخت بسیار مضر است. نداشتن باد کافی تایر باعث ساییدگی بیش از حد لاستیک ها می شود و کنترل کمتری بر وسیله نقلیه خود در جاده های آسفالت صورت می گیرد. راننده باید فشار لاستیک ها را به طور مرتب چک کنید. برای بررسی فشار باد تایرهای خود، از خنک بودن لاستیک های خود اطمینان حاصل کنید.

بنابراین این کار را زمانی باید انجام دهیم که ماشین مدتی خاموش و بی حرکت باشد. اگر برای پر کردن باد تایرهای خود نیاز به مکان دیگری دارید، قبل از خروج باد تایرها را بررسی کرده و به طور مناسب و درست پر کنید.

نکته آخر در مورد تعمیر و نگهداری لاستیک

یکی دیگر از عوامل مهم در تعمیر و نگهداری لاستیک ها، تراز بودن وسایل نقلیه است. هنگام رانندگی، آیا اتومبیل شما به یک طرف کشیده می شود یا تکان می خورد؟ یک ضربه ناگهانی از برخورد با جدول خیابان و یا رد شدن از چاله می تواند هم ترازی را از بین ببرد. از یک تعمیرکار لاستیک بخواهید مرتبا هم تراز بودن خودرو را بررسی کند. مطمئن شوید به درستی تراز شده اند.

نکته آخر در مورد تعمیر و نگهداری لاستیک

اگر تراز نباشد باعث فرسودگی نامنظم لاستیک می شود که می تواند منجر به ترکیدن لاستیک شود. همچنین باید تایرهای خود را به صورت دوره ای تعویض کنید، معمولاً هر 8000 کیلومتر. به طور طبیعی لاستیک جلو و عقب، چپ و راست در جاده متفاوت است. با تعویض و جابجایی لاستیک ها از جلو به عقب، از چپ به راست، می توانید از ساییدگی یکنواخت لاستیک ها اطمینان حاصل کرده و عمر لاستیک ها را افزایش دهید.

نتیجه گیری

در انتها می توان گفت که تعمیر و نگهداری اجزای مهم خودرو بسیار ضروری است. نکته مهم دیگر در بازرسی لاستیک ها، زمان پر شدن باک در پمپ بنزین است. در حالی که خودرو در حال پر شدن است، می توانید لاستیک ها را از نظر فرسودگی بررسی کنید. از نظر بصری باد را بررسی کرده و هرگونه شیء که در آج لاستیک گیر کرده و می تواند به لاستیک آسیب برساند را بررسی کنید. به این ترتیب همیشه در حفظ صحیح لاستیک ها خواهید بود.

می توانید با نگاه کردن به دفترچه راهنمای خودرو و یا صفحه کوچک حک شده سمت راست راننده، یا درب سوخت، از فشار باد لاستیک مناسب برای وسیله نقلیه مطلع شوید. درپوش سوپاپ لاستیک را بردارید. با دستگاه فشارسنج باد لاستیک را ببینید. برای رسیدن به فشار توصیه شده لاستیک باد را اضافه کنید. در صورت پر شدن بیش از حد تایر، با فشار دادن ساقه فلزی در وسط دریچه با ناخن یا نوک قلم، باد داخل را آزاد کنید. فشار تایر را دوباره بررسی کنید و سپس درپوش سوپاپ را بگذارید. برای لاستیک های دیگر خود، از جمله یدکی، این کار را تکرار کنید.