در مقاله ای در بلاگ درباره سنسور اکسیژن و تعریف آن صحبت شد اما موضوعی که افراد بسیار را درگیر آن می کند علائم خرابی سنسور اکسیژن و زمان تعویض آن است
از علائم خرابی سنسور می توان به موارد زیر اشاره نمود:
روشن شدن چراغ چک و بررسی آن
اگر سنسور اکسیژن خراب باشد، چراغ چک موتور روشن میشود. بهمحض روشن شدن این چراغ، خودروی خود را نزد مکانیک مجرب ببرید. روشن شدن این چراغ از عوامل بسیار میتواند باشد بنابر این این خیلی مهم است که پیش شخصی مجرب ببرید تا علت آن معلوم شود. اگر خودرو شما مسافت طولانی را پیموده است، احتمالاً سنسور اکسیژن خراب آن، نیاز به تعویض دارد.
انتشار بوی نامطبوع و دود سیاه از اگزوز خودرو
بلافاصله بعد از خراب شدن سیستم سنسور اکسیژن تمام سیستم انتقال سوخت و احتراق آن خاموش می شود. اگر سنسور خراب، کنترل ترکیب نسبت هوا به سوخت را از دست بدهد یا سوخت زیادی به موتور تزریق کند، مسافت پیموده شده گاز خودرو، کاهش مییابد. این سوخت اضافی در موتور بوی نامطبوعی مثل بوی گوگرد ایجاد کند و حتی ممکن است دود از اگزوز خارج شود.
عملکرد نادرست موتور یکی از علایم خرابی سنسور اکسیژن
هنگامیکه سنسور اکسیژن خودرو در حال خراب شدن باشد، خودرو نامنظم کار میکند. حتی ممکن است مشکلاتی در عملکرد موتور خودرو مثل کم شدن قدرت را بوجود بیاورد. و چون این سنسور در کنترل زمان موتور، فاصله بین احتراق ها و نسبت میزان هوا به سوخت موثر است، یک سنسور خراب، میتواند این کارکردهای معمولی را مختل کند و باعث نادرست عمل کردن موتور یا متوقفکردن آن شود.
رد شدن در تست آلایندگی
حسگر اکسیژن خراب، باعث ایجاد میزان زیادی کربن میشود که موجب می شود نیمی از تستهای آلایندگی را رَد کند؛ بنابراین در صورت عدم موفقیت در آزمایش، میتوان حدس زد که حسگر اکسیژن خراب شدهاست.
مکث کردن موتور در هنگام شتاب از علایم خرابی سنسور اکسیژن
یک سنسور اکسیژن خراب باعث میشود تا واحد کنترل الکترونیک (ECU)، به سختی میزان سوخت مورد نیاز در هنگام شتاب ناگهانی را تنظیم کند.
این یکی از دلایل خرابی سنسور می باشد که نمیتواند به خوبی اطلاعات را برای تنظیم میزان سوخت در هنگام شتاب انتقال دهد.
بنابراین میتواند منجر به شتاب پایین ماشین هنگام فشردن پدال گاز شود.
بالا بودن دور موتور در زمان توقف خودرو
نرخ عادی دور موتور (RPM) در زمانی که خودرو در سطح صاف توقف کرده است، زیر 1000 است. اما اگر دور موتور خودروی شما حداکثر تا 2000 یا 3000 بالا برود، یعنی مشکلی جدی وجود دارد. این مورد میتواند نشانهای از مشکلات خودرو از جمله سنسور اکسیژن باشد.
بنابراین در صورتی که یکی از علایم گفته شده در مقاله بالا را در خودرو خود مشاهده نمودید در اسرع وقت به فردی مجرب در زمینه مکانیک خودرو مراجعه نمایید تا آسیبی جدی به خودرو شما وارد نشود.