برق دزدی ماشین؛ علت برق دزدی از وایر شمع است یا قطعات دیگر؟

برق دزدی ماشین؛ علت برق دزدی از وایر شمع است یا قطعات دیگر؟

برق دزدی ماشین همان‌طور که از نامش پیدا است، به مصرف نادرست برق یا انرژی از باتری ماشین در زمانی که خاموش است می‌گویند. به این معناست که یک یا چند مورد از قطعات ماشین بی‌دلیل در حال مصرف باتری هستند. اگر باطری ماشین طی چند ساعت تخلیه می‌شود احتمالا برق دزدی وجود دارد.

باتری جریان برق مورد نیاز ماشین را تأمین می‌کند. وقتی ماشین را خاموش می‌کنید، سیستم احتراق ماشین جریان برق را از موتور قطع می‌کند، اما اتصال از جانب باتری هنوز قطع نیست. بنابراین هنوز اجزایی هستند که از باتری ماشین استفاده می‌کنند. بخشی از این مصرف برق طبیعی است و برای روشن نگه‌داشتن ساعت ماشین، رادیو، دزدگیر، قفل مرکزی و نظایر آنها لازم است. بنابراین باتری توانایی تامین برق این قطعات را که بیشتر از چند میلی‌آمپر نیست دارد.

برق دزدی ماشین چگونه اتفاق می افتد

مقدار طبیعی تخلیه باتری برای ماشین های جدید بین ۵۰ تا ۸۵ میلی‌آمپر و در ماشین های قدیمی‌تر کمتر از ۵۰ میلی‌آمپر است. هر مقدار بیشتر از این برق دزدی به شمار می آید و مکانیک باید آن را بررسی کند. برق دزدی می‌تواند به دلایل متفاوتی از جمله وجود اشکال در سیستم الکتریکی ماشین، کویل و وایر شمع باشد. کویل یک نوع سیم‌پیچ القایی است که در سیستم احتراق ماشین، برای تولید جریان برق با ولتاژ بالا و کمک به جرقه زدن شمع به کار می‌رود. وظیفه انتقال برق از کویل به سر شمع، به عهده وایر شمع است.

برق دزدی در کویل و وایر شمع و نیز اشکال در فیوزها از شایع‌ترین عوامل تخلیه باتری ماشین هستند که می‌توانند از یک شب تا صبح ظرف چند ساعت باتری را خالی کنند؛ به طوری که وقتی صبح استارت می‌زنید ماشین را نمی توانید روشن کنید.

وایر شمع خودرو چیست و چه وظایف و کاربردهایی دارد؟

برای ماشین های جدید حتی مرز ۸۵ میلی‌آمپر می‌تواند به مرور زمان بر عمر و میزان عملکرد باتری تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین بسیار مهم است که شارژ و نگهداری باتری به گونه‌ای باشد که به زیر ۱۲.۴ ولت نرسد. هنگامی‌که ولتاژ به ۱۲.۴ برسد، باتری شروع به خوردگی می کند و سولفاته می شود.

احتمال برق دزدی در کدام قطعات ماشین از همه بیشتر است؟

برق دزدی ماشین ممکن است به دلایل زیادی اتفاق بیفتند. بهتر است اگر احتمال برق دزدی را می‌دهید ماشین را به مکانیک نشان دهید؛ بااین‌حال در برخی موارد ممکن است دلیل بسیار ساده ای  داشته باشد و خودتان بتوانید آن را درست کنید. معمولا بیشترین احتمال برق دزدی ماشین از جانب رادیو، سیستم پخش ماشین، دزدگیر، کویل، وایر شمع ها و سیستم قفل مرکزی است. یکی از دلایل بارز برق دزدی خودرو می تواند کیفیت پایین و یا خرابی وایر شمع باشد.


برای خرید وایر شمع با کیفیت و مرغوب انواع خودرو های ایرانی، خارجی و چینی با قیمت مناسب و اقتصادی با فروشگاه استیم پارت تماس بگیرید.


تشخیص برق دزدی ماشین و روش های آن

برای تشخیص برق دزدی سه روش مرسوم وجود دارد:

۱. استفاده از لامپ های کوچک

۲. آزمایش تخلیه باتری از نظر آمپراژ

۳. آزمایش تخلیه باتری از نظر افت ولتاژ

قبل از هر کاری باید برای آزمایش آماده باشید و به ترتیب زیر عمل کنید:

 

تشخیص برق دزدی ماشین و روش های آن

مرحله اول: مهیا شدن برای آزمایش

  • همه دستگاه‌های جانبی را از ماشین جدا کنید و مطمئن شوید هیچ وسیله الکتریکی روشن نباشد. رادیو، کولر، چراغ‌ها، برف‌پاک‌کن و نظایر آن را نیز خاموش کنید.
  • ماشین را خاموش کنید و سوییچ را از روی خودرو بردارید.
  • همه درب‌ها و صندوق‌عقب را ببندید تا هیچ کدام از مدارها فعال نباشند.
  • کابل‌ها و حتی دستگاه موقعیت‌یاب (جی‌پی‌اس) و شارژر را از ماشین جدا کنید.
  • نکات ایمنی را حتما رعایت کنید. دستکش عایق بپوشید و اگر جواهرات دارید آنها را خارج کنید. برای اینکه دارید با باتری کار می‌کنید.
  • این کار را در نزدیکی شعله یا مواد محترقه انجام ندهید. در محیط اطراف آزمایش باید تهویه مناسبی برقرار باشد.
  • اطمینان داشته باشید که باتری کاملاً شارژ داشته باشد، اگر باتری قدیمی یا فرسوده است آن را عوض کنید. یعنی باید با یک باتری کامل و بدون ایراد کار کنید تا بتوانید برق دزدی را در ماشین پیدا کنید.

مرحله دوم: خارج کردن باتری از مدار

کابل منفی را از قطب منفی باتری جدا کنید. در اصل می‌توانید با هر دو قطب کار کنید، اما درباره قسمت مثبت احتمال اینکه به‌شکل تصادفی یک اتصال کوتاه در مدارها ایجاد شود وجود دارد.

روش اول: استفاده از لامپ برای یافتن برق دزدی

برای انجام این کار به یک لامپ کوچک ۲ ولتی نیاز دارید که با جریان ۲ یا ۳ آمپر کار می کند. می‌توان بدون سیم هم این کار را انجام داد ولی راحت‌تر است که از یک تکه سیم دو رشته‌ای نازک مخصوص روشن کردن لامپ‌های کوچک استفاده کرد. با چسب برق، یک سر سیم مثبت را به ته سربی لامپ بچسبانید که این سیم معمولا روکش سفید دارد و سر دیگر آن را روی پایانه مثبت لامپ بچسبانید.

یک سر دیگر سیم منفی را که روکش مشکی دارد به بدنه سرپیچ لامپ بچسبانید و سر دیگر را آزاد بگذارید. باید سر آزاد سیم منفی را روی پایانه منفی باتری بزنید. اگر لامپ روشن شد یعنی ماشین برق دزدی دارد. تنها نکته منفی این روش این است که مشخص نمی‌کند کدام قسمت از ماشین برق می‌دزدد.

روش دوم: آزمایش تخلیه باتری از نظر شدت جریان آمپراژ

در این روش تمام مدارهای الکتریکی موجود را بررسی می‌کنیم که ببینیم کدام یک با وجود خاموش بودن در حال استفاده از برق باتری هستند. فقط یادتان باشد مدارهای مربوط به برخی از قابلیت‌های ماشین مانند ساعت یا ضبط پخش ماشین را که پس از خاموش‌کردن ماشین همچنان روشن می‌مانند نیاز نیست بررسی کنید. جریان برق زیادی از آنها عبور نمی کند.

برای شروع باید کابل منفی باتری را از پایانه منفی جدا کنید. این کابل اصولاً مشکی است و روی باتری با علامت (-) مشخص شده است. حالا پراب یا میله اتصال مشکی آمپرمتر را به سر باطری منفی وصل کنید. سپس پراب قرمز دستگاه را به قسمت کابل باتری که آن را جدا کردید متصل کنید. کافی است سر میله را به دایره فلزی کابل منفی باتری اتصال دهید.

سوکت پراب مشکی را به ورودی که در کنار آن کلمه com نوشته شده است متصل کنید و سوکت پراب قرمز را به بالاترین ورودی آمپر که معمولا ۲۰ آمپر است و در کنار آن کلمه Max نوشته شده، وصل کنید. مولتی متر را روشن کنید و روی صفحه نمایش باید عدد صفر آمپر نشان داده شود. حالا کلید سلکتور را روی یک شماره پایین‌تر بگذارید. این کار را باز تکرار کنید تا زمانی که حضور جریان برق را تشخیص دهید. در صورتی که ماشین برق دزدی نداشته باشد، این عدد بیشتر از ۵۰ میلی‌آمپر نیست.

روش دوم: آزمایش تخلیه باتری از نظر شدت جریان (آمپراژ)

اگر جریان بیشتر از این باشد، بدان معناست که در یک یا چند مدار الکتریکی اشکالاتی وجود دارد. برای بررسی مدارها باید فیوزها را چک کنید. این دفعه باید پراب‌های مولتی‌متر را با یک جفت گیره روی باتری ثابت کنید. برای یافتن مدار خراب، ابتدا باید جعبه فیوز زیر کاپوت را تست کنید. باید تک تک فیوزها را با یک گیره بیرون بکشید و هر بار مولتی‌متر را ببینید. سپس فیوز را دوباره جای خود قرار دهید و دوباره فیوز بعدی را بکشید. هر فیوزی را که بیرون‌ می کشید، اگر عدد آمپر به زیر حد نرمال برسد، آن مدار معیوب است.

اگر ماشین شما در زیر داشبورد سمت راننده و سمت مسافر جعبه فیوز دارد، باید آنها را بررسی کنید. ابتدا مولتی‌متر را از باتری جدا کنید و سپس درب سمت راننده را باز کنید. از یک گیره یا ابزار مشابه برای فشار دادن و نگه‌داشتن سوییچ درب ماشین استفاده کنید. همین‌ کار را برای درب مقابل هم انجام دهید. به‌ این‌ دلیل که در طی تست با این جعبه‌ فیوزها کار داریم و اگر درب‌ها را باز و بسته کنید مدام باید مولتی‌متر را جدا کنید.

مولتی‌متر را روی شیشه جلو وصل کنید که با هر فیوزی که بیرون می‌کشید، بتوانید به‌راحتی اعداد را بخوانید. روی درب جعبه‌ فیوز، تمام اطلاعات مربوط به مدارها و ابزارهای جانبی مختلف از جمله رادیو، چراغ‌ها و قطعات دیگر نوشته شده است. بدین وسیله می‌توانید بفهمید کدام قطعه دارد از ماشین برق دزدی می‌کند.

روش سوم: آزمایش تخلیه باتری از نظر افت ولتاژ

روش آمپراژ با اینکه بسیار محبوب است، بیشتر برای مدل‌های قدیمی ماشین کاربرد دارد که به یک یا دو واحد کامپیوتری مجهز بودند. در ماشین های جدید که تعداد واحدهای کنترل کامپیوتری بیشتر است، معمولا باید ۳۰ دقیقه صبر کنید تا واحدها کاملاً خاموش شوند. همچنین اگر یکی از قطعه ها در حال تخلیه باتری است، قطع‌ کردن باتری برای تست آمپراژ باعث خاموش‌ شدن آن قطعه می‌شود که اجازه نمی‌دهد منبع برق دزدی را پیدا کنید، زیرا آن واحد تنظیم مجدد می‌شود. با آزمایش افت ولتاژ دیگر نگران اجزای کامپیوتری نخواهید بود. این روش برای ماشین های قدیمی هم کار می‌کند.

برای این کار پراب‌های مولتی‌متر باید نوک تیز باشند تا به خوبی با دو نقطه کوچک پشت هر فیوز تماس پیدا کنند وگرنه ممکن است خوانش درستی انجام نشود. مولتی‌متر را روی مقیاس میلی‌ولت تنظیم کنید و آن را روشن کنید.

ابتدا افت ولتاژ را در فیوزهای مربوط به مدارهای ساعت یا پخش موسیقی و بخش کامپیوتری ماشین امتحان کنید که هر یک از آنها جریان بسیار کمی از برق را دارند. از عدد آنها می‌توان به‌عنوان مرجع استفاده کرد. دو نقطه تست پشت هر فیوز را با سر نوک‌تیز پراب‌های مولتی‌متر اتصال دهید. فیوزها را خارج نکنید و چشمتان به صفحه‌‌ نمایش باشد.

با فیوزهای زیر داشبورد و زیر کاپوت هم این کار را انجام دهید. اگر مدارها برق دزدی نداشته نباشند، افت ولتاژ روی صفر میلی‌ ولت خواهد بود. هرجا افت ولتاژی اتفاق بیفتد، آن وسیله در حال برق دزدی است.

نتیجه گیری

در پایان لازم به ذکر است که با انجام تمام کارها و آزمایش های گفته شده می توانید علت برق دزدی را در ماشین پیدا کنید. پس از این که متوجه شدید مشکل از کجاست، آیا نیاز به تغییر قطعه یا سیمی دارد؟ برای تغییر و تعویض قطعه یا سیم آن را به مکانیک بسپارید تا برایتان انجام دهد.