سنسور اکسیژن چیست؟ و چه وظیفه ای دارد؟

سنسور اکسیژن یک نوع قطعه الکترونیکی می باشد که بر روی مسیر اگزوز قرار میگیرد هر خودرو بسته به مدل آن می تواند یک یا چند سنسور اکسیژن داشته باشد. اگر در کارایی سنسور اکسیژن تداخلی به وجود بیاید ممکن است کل فرایند اختلال داخلی دچار تداخل شود.

نشانه های خرابی سنسور اکسیژن به راحتی قابل تشخیص است.

سنسور اکسیژن چیست؟

سنسور اکسیژن خراب می‌تواند به خودرو و محیط‌ زیست آسیب برساند؛ زیرا با وجود ترکیب اشتباهی از سوخت و اکسیژن در موتور، آلاینده‌ های بیشتری از اگزوز خارج می‌ شوند. به طور خلاصه می توان گفت سنسور اکسیژن یکی از مهمترین فناوری هایی است که جهت کاهش انتشار گازهای خروجی از اگزوز تولید شده و وظیفه این دستگاه و کار اصلی آن کنترل میزان اکسیژن موجود در اگزوز می باشد.

انواع مختلفی از حسگرهای اکسیژن وجود دارند که سنسور های کلاسیک جز مدل های قدیمی آن محسوب می شود؛ همچنین حسگرهای کنترل کننده نسبت سوخت به هوا یا AFR که جز سنسور های پیشرفته محسوب میشود. سنسورهای مدرن AFR، توانایی تشخیص مقدار دقیق اکسیژن موجود در اگزوز را بدون تأخیر و در زمان واقعی دارند.

سنسور اکسیژن خراب، باعث میشود به خودرو و محیط‌ زیست آسیب زده شود؛ چون عدم کنترل و تشخیص ترکیب اشتباهی از سوخت و اکسیژن در موتور موجب میشود تا آلاینده‌ های بیشتری از اگزوز خارج می‌ شوند.

سنسور اکسیژن چطور کار می کند؟

عوامل زیادی در میزان درصد اکسیژن موجود در موتور تاثیر گذارند. می توان عواملی مانند دمای موتور، فشار فشارسنج و ارتفاع را نام برد. اگر سطح اکسیژن پایین باشد این به معنای آن است که مقداری زیادی سوخت پس از احتراق باقی می ماند ولی اگر سطح اکسیژن بالا باشد این به معنای سوخت ناکافی در سیستم می باشد.

هر دو نتیجه نامطلوب است و وظیفه سنسور اکسیژن آگاهی از این دو می باشد تا بلافاصله سیگنالی را به واحد کنترل موتور یعنی ECU ارسال کند تا مقدار سوخت ورودی مجددا تنظیم شود.

به عبارتی دیگر سنسور اکسیژن موجود در خودرو، میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی از موتور را اندازه‌گیری می‌ کند. این سنسور در سیستم اگزوز قرار دارد تا کمک کند موتور به بهترین نحو ممکن کار کند و در نتیجه به کنترل آلایندگی کمک می کند.

چون موقعیت مکانی در اندازه گیری میزان اکسیژن بسیار مهم است سنسورها در دو مکان مختلف در داخل وسیله نقلیه قرار می گیرد.

سنسورهای اکسیژن پایین‌ دست، بین مبدل صدا خفه‌ کن و مبدل کاتالیزوری قرار دارند، در حالی‌ که سنسورهای بالا دست، بین مانیفولد اگزوز و مبدل قرار می‌ گیرند. سنسور موقعیت مکانی بالا دست که در پاراگراف قبلی ذکر شده بسیار پیشرفته تر است چرا که وظیفه آن ارسال سیگنال‌ های سطح اکسیژن به ECU است.