شمع ها می توانند آسیب های پنهان از داخل موتور را نمایان کنند! نحوه تشخیص شمع کمک می کند بفهمید موتور خودرو سالم است یا نه. شمع! برای موتورهای بنزینی، این قطعات ریز قابل تعویض یکی از مهم ترین کارها را در ماشین دارند: ایجاد جرقه برای ایجاد احتراق و کار کردن موتور.
نه تنها شمع ها برای فرآیندی که موتورها را به کار می اندازند بسیار مهم هستند، بلکه از نظر تشخیصی نیز اهمیت دارند. شمع ها به معنای واقعی و مجازی پنجره های کوچکی به داخل سیلندرهای موتور هستند، هر آنچه در داخل موتور اتفاق می افتد را می توان به راحتی روی شمع مشاهده کرد.
بنابراین، قبل از اینکه صدها نفر را صرف تجهیزات تشخیصی، ساعتها از تعطیلات آخر هفتهتان در جاده برای تعقیب مشکل موتور یا حتی پول بیشتری برای قطعات احتمالی مورد نیاز برای رفع ایرادات مشکوک موتورتان کنید.
خرید وایر شمع، نکاتی در مورد نحوه خرید و انتخاب مناسب برای خودرو
نحوه تشخیص شمع های حالت عادی
عواملی که کمک می کند که نحوه تشخیص شمع می شود بسیار ساده است، بیایید به این عوامل نگاهی بیندازیم. در یک شمع جدید، سطوح تمیز خواهند بود، با روکش فلزی نقره ای معمولی روی تمام سطوح فلزی، مطابق با رزوه های بیرونی. هسته و الکترود مسی توسط یک عایق احاطه شده است.در شمع هایی که در شرایط خوب استفاده می شوند، سطح نوک فلزی شمع ممکن است کمی خاکستری یا خاکستری ظاهر شود، اما این طبیعی است و فقط یک محصول جانبی از جزء بودن در محفظه احتراق است.
نحوه تشخیص شمع های آلوده
شمع آلوده به دلیل پوشیده شدن در یک ماده به درستی کار نمی کند. اگر موتور شما بد کار می کند، یا اشتباه کار می کند، یا بوی روغن سوزی می دهید، شمع های خود را چک کنید! ممکن است یک دو شاخه آلوده داشته باشید.
شمع خیس فولد، شمع جرقه ای است که وقتی از موتور بیرون کشیده می شود با روغن خیس می شود. نحوه تشخیص شمع اینطور است که یک شمع روکش روغن در نتیجه وارد شدن روغن به داخل سیلندر جایی است که قرار نیست باشد. این می تواند به سادگی نشت روغن از واشر درپوش سوپاپ به داخل شمع باشد، تا یک واشر سر دمیده شده که اجازه می دهد روغن به داخل سیلندر جایی که روی شمع می رود نفوذ کند.
شمع آلوده به کربن نتیجه تجمع کربن روی شمع است. این رسوبات سیاه رنگ که به دلیل کارکردن موتور سرشار از سوخت زیاد در محفظه احتراق، موتوری که خیلی سرد کار می کند یا خودرویی که برای مدت طولانی در حالت آرام کار می کند ظاهر می شود، مقداری کربن ایجاد می شود. بیش از حد، و رسوبات کربن سیاه مانع از توانایی شمع برای ایجاد جرقه خواهد شد.
نحوه تشخیص شمع های آسیب دیده
در حالی که شمع خراب رایج ترین مشکل شمع است، شمع آسیب دیده قطعاً دلیل بزرگی برای نگرانی است. نحوه تشخیص شمع آسیب دیده بسیار ساده و راحت است، با نوک الکترود فلزی خم شده یا به نحوی از بین رفته است، که باعث می شود جرقه با شمع ایجاد نشود.
شمع آسیب دیده می تواند ناشی از راه یافتن یک جسم خارجی به داخل سیلندر باشد، اما آسیب معمولاً ناشی از یک پیستون فرسوده است که فاصله زیادی دارد و در صورتی که نباید با شمع تماس می گیرد. دوشاخه آسیب دیده نادر است اما می تواند نشانه ای از نیاز به بازسازی جدی موتور برای تعمیر باشد.
شمع های منفجر شده
نحوه تشخیص شمع منفجر شده راحت تر از دیگر نمونه ها است. دو شاخه منفجر شده به دلیل جریان نامناسب برق از طریق دو شاخه، نشانه هایی از ترک خوردن یا شکافتن عایق سفید را نشان می دهد. علل انفجار شمع معمولاً شکاف و نصب نامناسب شمع است. اگر شمع شکاف الکترود مناسبی نداشته باشد و با مشخصات گشتاور صحیح در موتور سفت نشود، ممکن است انفجار رخ دهد.
در حالی که نادر است، یک شمع منفجر شده همچنین می تواند نتیجه ورود شمع داغ به بنزین سرد باشد که منجر به شکستن عایق به دلیل تغییر دمای ناگهانی شود. خوشبختانه، این مشکلی است که اغلب با تعویض دوشاخه منفجر شده با دوشاخه ای که به درستی شکاف دارد و نصب شده است، حل می شود.
برق دزدی ماشین؛ علت برق دزدی از وایر شمع است یا قطعات دیگر؟
شمع های بیش از حد گرم شده
در حالی که عایق سفید روی شمع معمولاً تمیز و با حداقل رسوبات احتراق وجود دارد، شمع بیش از حد گرم شده ظاهری صاف و تقریباً براق روی عایق نشان می دهد. برخی از لکه های کوچک سیاه را می توان در جایی که رسوبات ذوب شده و روی دو شاخه خشک شده اند، یافت. شاخه های بیش از حد گرم شده نیز سایش زودرس نوک الکترود را نشان می دهند.
برای نحوه تشخیص شمع بیش از حد گرم معمولاً نتیجه یک مخلوط سوخت بدون چربی در موتور و همچنین زمان بندی بسیار پیشرفته است. دو شاخه های داغ شده را می توان با تنظیم مناسب کاربراتور و تنظیم زمان تعمیر کرد.
شمع های ذوب شده
در حالی که شمع های ذوب شده نادر هستند، اما نتیجه این هستند که موتور گرما را به درستی منتقل نمی کند، و در صورت درمان نشدن، انتقال حرارت نامناسب می تواند سر موتور شما را منحرف کند!
نحوه تشخیص شمع ذوب شده به این صورت است که شبیه شمع است که در آن نوک الکترود ذوب شده است. این همچنین می تواند ناشی از مخلوط سوخت بسیار کم چربی در محفظه احتراق و همچنین نصب نادرست باشد که باعث می شود دو شاخه انتقال گرما را در طول فرآیند احتراق به درستی غیرممکن کند.
شمع ذوب شده را میتوان با تنظیم مخلوط سوخت روی سیستم تزریق، و همچنین اطمینان از اینکه شمعهای جرقه زن شما از نوع، شکاف و درست نصب شدهاند، تعمیر کرد.
نتیجه گیری
به یاد داشته باشید، شمع ها، مهم نیست که چقدر خوب کار می کنند، هرگز برای همیشه دوام نمی آورند. پس از طی حدود 97000 تا 161000 کیلومتر برای خودروهای مدرن، شمع ها باید تعویض شوند. پس از سالها و کیلومترها استفاده، یک شمع شروع به نشان دادن یک الکترود مرکزی گرد میکند، همراه با رسوبات سالمی که برای تعداد مایلهایی که با شمع طی کردهاند، غیرمعمول نیستند.
علامت نحوه تشخیص شمع معمولی دیگر روی شمع، ظاهر لکه در اطراف انتهای عایق و بدون شلیک است. این لکه مایل به قرمز نتیجه چسبیدن ذرات روغن در هوا به عایق ولتاژ بالا است.
شمع ها اغلب در موتورها نادیده گرفته میشوند، و برای قسمتی از موتور که برای استفاده صحیح از ماشین بسیار حیاتی است، مهم است که مطمئن شوید که همیشه حداقل یک بار در هر 48000 کیلومتر یا هر زمان که موتور کار میکند، شمع های خود را بکشید. به طور غیر معمول بالا. با یک بررسی ساده از شمع های خود، ممکن است صرفه جویی زیادی در زمان، هزینه و درد دل کنید!