فکر کنید که در یک روز کاری وقتی بیش از همیشه عجله دارید پشت ماشین می نشینید و استارت میزنید اما ماشین روشن نمیشه. بخاطر میارید که طی چند وقت اخیر اتومبیل به زور استارت می خورد و قدرت لازم را نداشته است. شما نیز این هشدار و هشدار های دیگری را نادیده گرفته اید. چقدر نگران کننده!!
این اتفاق (روشن نشدن ماشین) میتونه دلایل متفاوتی داشته باشه ولی ما در این مقاله می خواهیم در مورد یکی از اصلی ترین دلایل آن یعنی خرابی کویل (کوئل) صحبت کنیم. با استیم پارت همراه باشید تا با یکدیگر تمام علائم و نشانه های خراب شدن کویل رو بررسی کنیم تا شما هیچگاه در شرایط فوق قرار نگیرید.
کویل چگونه کار می کند؟
دانستن نحوه کار هر وسیله بیشترین کمک را برای پیدا کردن دلیل خرابی و ریشه اتفاقات بعدی خواهد کرد. با آشنایی با چگونگی کار کردن کویل می توانیم خیلی از دلایل به مشکل خوردن این قطعه را کشف کنیم و خراب شدن این قطعه را تا حدود زیادی به تعویق بیندازیم.
کویل به عنوان بخشی از سیستم جرقه زنی در موتور (سیستم احتراق خودرو) در کنار باطری سوئیچ، دینام، شمع ها و توزیع کننده قرار می گیرد و به عنوان ترنسفورمر یا مبدل عمل می کند. کویل به نوعی عکس سیستم آداپتور های خانگی (تبدیل ولتاژ بالا به ولتاژ پایین) عمل می کند. در واقع این بخش سیم پیچ شده انرژی یا شارژ 12 ولتی باتری را به شارژ عظیم 20 تا 40 کیلو ولت (20000 تا 40000 ولت) افزایش می دهد تا عملیات احتراق بنزین به بهترین شکل انجام شود.
اگر کویل را باز کنید، دو سیم پیچ در اطراف یک هسته آهنی خواهید دید که اغلب در روغن غوطه ور می شود تا قطعه خنک بماند. سیم پیچ بیرونی برای انتقال ولتاژ با فشار پایین ساخته شده است. سیم پیچ داخلی که متراکم تر است و از پیچش بیشتری نیز برخوردار است برای انتقال ولتاژ با فشار بالا طراحی شده است.
هنگام شروع عملیات جرقه زنی در خودرو، ولتاژ 12 ولتی از سیم پیچ بیرونی عبور می کند تا یک میدان مغناطیسی ایجاد شود. سپس خاموش می شود، و به طور ناگهانی میدان فرو می ریزد و بار را به سیم پیچ داخلی محکم تر می فرستد تا شارژ را به ولتاژهای فوق العاده بالاتری تبدیل کند که برای ایجاد جرقه های مناسب برای احتراق سوخت در پیستون ها لازم است. حالا هر چیزی که باعث اختلال در فرآیند انتقال ولتاژ بین این دو سیم پیچ شود می تواند این کویل را دچار مشکل کند. بیاید کمی دقیق تر این موضوع را بررسی کنیم.
علائم مشکل کویل جرقه زنی
از مسائل زیر آگاه باشید. هر کدام می تواند نشان دهد که با کویل جرقه زنی خود مشکل دارید. اگر چندین مشکل به طور همزمان رخ دهد، در حالی که کمک می کند تا علت را محدود کنید، همچنین نشان دهنده آن است که باید از متخصص و مکانیک استفاده کنید.
توقف و شلیک اشتباه کویل جرقه زنی
هنگامی که کویل جرقه زنی از کار می افتد یا مشکلاتی را تجربه می کند، اغلب منجر به شلیک ناقص پیستون ها می شود یا اصلاً شلیک نمی شود، زیرا شارژ برای احتراق بنزین ارسال نمی شود. اگر متوجه صداهای عجیب و غریب، همراه با واکنش ضعیف موتور که منجر به تکان یا لرزش در هنگام دور آرام میشود، شدید، اینها میتوانند نشانههایی باشند که سیم پیچ احتراق در حال خراب شدن است. در بدترین حالت ممکن است منجر به خاموش شدن کامل ماشین شود و وقتی پای خود را روی گاز می گذارید متوقف شود.
نحوه تشخیص شمع: چگونه شمع سالم را از خراب تشخیص دهیم؟
نمی توان ماشین را روشن کرد
اگر ماشین شما فقط یک کویل جرقه زنی دارد، ممکن است از روشن شدن خودرو جلوگیری کند. اگر باتری به درستی شارژ شده باشد و به نظر می رسد تنها چیزی که هنگام چرخاندن کلید یا فشار دادن دکمه دریافت می کنید صدای کلیک است، ممکن است به یک کویل مشکل دار نگاه کنید. اگر شمع ها شارژ مورد نیاز خود را دریافت نکنند، موتور به درستی روشن نمی شود.
کویل جرقه زنی سالم مصرف بنزین را بهینه می کند
اگر موتور به درستی سوخت نمی سوزاند، موتور برای انجام همان مقدار کار به سوخت بیشتری نیاز دارد که منجر به کاهش راندمان سوخت می شود. علاوه بر این، هنگامی که کویل جرقه زنی خراب می شود، همچنین می تواند باعث ایجاد اختلاف در حسگر اکسیژن شود و سوخت بیش از آنچه واقعاً مورد نیاز است به موتور ارسال کند. توجه داشته باشید که قرار دادن این سوخت مصرف نشده از طریق موتور شما نیز برای سیستم های مرتبط بسیار بد است و می تواند به مبدل کاتالیزوری آسیب برساند، که اغلب قطعه بسیار گرانی برای تعویض است.
روشن شدن چراغ چک روی داشبورد را بررسی کنید
چراغ چک موتور می تواند در مورد چندین موقعیت مشکل مختلف هشدار دهد که یکی از آنها می تواند یک کویل جرقه زنی معیوب یا شکسته باشد. در چنین شرایطی، چند انتخاب دارید. یا به مکانیکی مراجعه کنید که بتواند OBD-II را بررسی کند، یا یک اسکنر بگیرید تا بتوانید خودتان کدها را بررسی کنید. کدهای P0300 تا P0312 نشاندهنده احتراق ناقص است که میتواند نتیجه مشکل کویل احتراق باشد، در حالی که کدهای P0350 تا P0362 برای نشان دادن مشکلات کویل احتراق در همه سیستمها رزرو شدهاند.
نتیجه معکوس
همانطور که در مورد مشکل مصرف سوخت ذکر کردیم، یک کویل جرقه زنی معیوب اغلب منجر به ورود سوخت مصرف نشده به سیستم اگزوز می شود. هنگامی که این سوخت با فلز داغ اگزوز یا مبدل کاتالیزوری تماس پیدا می کند، می تواند فورا مشتعل شده و منفجر شود و یک آتش معکوس ایجاد کند و صدای بلندی که از پشت ماشین بلند می شود. صرف نظر از اینکه این مشکل ناشی از یک مشکل کویل احتراق باشد یا خیر، همیشه باید این موضوع را بررسی کنید.
جلوگیری از نشت روغن
مقدار زیادی جریان و بار که در داخل کویل جرقه زنی تبدیل می شود منجر به اتلاف گرما می شود. هنگامی که قطعه به طور عادی کار می کند، روغن معمولا به خلاص شدن از شر این انرژی حرارتی کمک می کند. با این حال، اگر سیم پیچ شکسته شود، این می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد شود، که در نهایت باعث ترک خوردن محفظه می شود و روغن از قطعه شروع به نشت می کند.
داشتن شمع های بد
اگر متوجه شدید که شمعها معیوب یا فرسوده شدهاند، اغلب میتوانند بیش از آنچه که معمولاً از موتور انتظار میرود، شارژ کنند. این اغلب می تواند فشار زیادی به کویل جرقه زنی وارد کند و به مرور زمان به آن آسیب برساند. اگر متوجه شدید که مشکل شمع جرقه دارید، مطمئناً ارزش دارد که همزمان کویل احتراق را بررسی کنید.
چگونه از یک کویل جرقه زنی معیوب جلوگیری کنیم
اقدامات احتیاطی زیر را برای حفظ عملکرد صحیح و موثر کویل جرقه زنی خود انجام دهید:
بررسی منظم شمع ها: همانطور که اشاره کردیم، شمع های معیوب می توانند باعث تخلیه بیش از حد سیم پیچ شوند که منجر به تخریب زودرس آن می شود. دوشاخه ها را به خوبی نگه دارید تا از این اتفاق جلوگیری شود.
پوشش سیم پیچ را بررسی کنید: برای اطمینان از عدم نشتی روغن و توجه ویژه به سیم های اتصال کویل به سیستم الکتریکی. اینها اغلب می توانند نشانه اولیه مشکلات را نشان دهند، زیرا اگر مشکل تخلیه فعلی وجود داشته باشد، برشته به نظر می رسند.
بررسی های منظم سرویس: به دستورالعمل های سازنده توجه کنید، تعمیر و نگهداری منظم را انجام دهید تا مطمئن شوید که ماشین در وضعیت خوبی کار می کند.
کلام آخر
مانند تمام قطعات ماشین، کویل جرقه زنی در نهایت خراب می شود. مقدار زیادی شارژ و جریانی که دائماً از طریق قطعه ذخیره و تخلیه می شود ضررهای خود را می گیرد و جایگزینی آن امری اجتناب ناپذیر است. با کمی دانش مکانیکی می توانید خودتان قطعه را تغییر دهید و یا به یک گاراژ حرفه ای بروید.